Na psaní článku o Skotsku už myslím dlouho a upřímně jsem se na něj těšila, protože se jedná o mou milovanou zemi. Otázce skotské nezávislosti a postavení Skotska v rámci Spojeného království a Evropské unie jsem věnovala i svou diplomovou práci. Skotská příroda, historie, klany, tartany a dudy, to vše činí Skotsko fascinujícím a unikátním.

Po dlouhé odmlce se s Vámi chci nyní podělit o zážitky z letní dovolené ve Skotku a na Hebridách. Tuto cestu jsem plánovala přes dva roky a postupně si ukládala místa, kam se chci podívat. V první části tohoto článku se rozepisuji spíše organizačně o plánování a tipech, jak na Skotsko, protože – stojí to za to!
Autem vs. vlakem
Nejprve tedy začnu pár obecnými odstavci, než se v dalších článcích ponořím do zážitků. Kromě kratších výletů do Edinburghu a okolí jsem zatím podnikla dvě větší cesty do Skotska, z toho první byla v červenci 2019 vlakem a na druhou jsme se vydali se začátkem letošního léta. Oba výlety byly skvělé a rozhodně nelze říct, že za skvělými výhledy a výšlapy musíte do Skotska výlučně s autem.

V létě 2019 jsme se sestrou objely v podstatně hlavní „pevninskou“ část Skotska, tím myslím oblast mimo ostrovy Skye, Hebridy, Orkneje či Shetlandy. Během deseti dnů jsme se vydaly na trasu Edinburgh – Aberdeen – Inverness – Loch Ness – Fort William – Glenfinnan – Ben Nevis – Glasgow a Edinburgh. Z hlavního skotského města jsme stihly i výlety směrem na jih, na hrad Alnwick (neboli Bradavice v prvních dvou filmech o Harrym Potterovi) a k opatství Melrose.

Veřejnou dopravou se dá ve Skotsku dostat i na slavný ostrov Skye a odtamtud trajektem i na vnější Hebridy, které tvoří ostrovy Harris a Lewis. Není tudíž potřeba pronajímat auto a řešit pojištění či mezinárodní řidičský průkaz a další formality. Náklady na půjčení auta se mohou vyšplhat vysoko, obzvlášť pokud vezmete v potaz veškeré pojištění, případně pokud si musíte nechat na platební kartě zablokovat určitou zálohu, což půjčovny aut často vyžadují.
Pomocí vlaků a autobusů jsme se nicméně byly v létě 2019 schopné dostat do všech větších i menších měst a jako bonus jsme hodně nachodily, zatímco jsme ušetřily za náklady spojené s půjčením auta. Cesty vlakem jsou trochu levnější, pokud si je naplánujete dopředu a koupíte si jízdenky, což doporučuji minimálně na větší (čili dražší) vzdálenosti. Na vyhledávání spojů a nejvýhodnějších jízdenek za sebe doporučuji aplikace TrainPal či Trainline.

Ohledně dopravy autem pak zase zmíním jiné výhody, zejména určitou flexibilitu, úložný prostor a také možnost spaní na divoko v autě, pro což jsou ve Skotsku opravdu ideální podmínky. Samozřejmě se autem dostanete na odlehlá místa, kam žádná veřejná doprava nejezdí, a kde žije minimum lidí, a která proto najde menší počet turistů. Což jsme hledali právě letos. A protože ve Skotsku opravdu často prší a počasí se během dne několikrát prostřídá, hodí se mít zázemí, kde se člověk ohřeje nebo osuší. Taky je dobré poznamenat, že je lepší místo deštníků investovat do opravdu nepromokavých bund, které něco vydrží. Při místní síle větru jsou deštníky většinou k ničemu, a je lepší mít voděodolné oblečení a případně ještě pláštěnku. Moje „nepromokavá“ bunda nebyla tak odolná, jak jsem doufala, takže jsem si v městě Portree na ostrově Skye musela koupit Goretex bundu do 10 000 mm deště. Prodávali tam i další „skotskou“ výbavu, např. skladné tenké kalhoty, které sloužily jako efektivní a voděodolná vnější vrstva.

A nezapomínjete, že se vyplatí mít s sebou ochranu proti místním muškám, tzv. midges, které jsou sice opravdu maličké, ale neodbytným kousáním dovedou pěkně otravovat život. Na Hebridech nejsou tolik jako na pevnině, protože je tam od Atlantiku pěkně větrno. Shrnula bych, že buď můžete mít příjemně teplejší počasí a bezvětří, ale tím pádem i midges, nebo naopak deštivo a větrno, které zase mušky zažene. Ochranné sítě na hlavu i repelenty prodávají ve Skotsku téměř v každém obchodě. Fungoval mi ale i repelent z domova. Tenoučká síť na hlavu byla rovněž skvělým pomocníkem.
Plánování roadtripu
To, že jsem plánovala tuhle dovolenou tak dva roky, říkám bez nadsázky. Nemohla jsem se dočkat, až se dostanu na odlehlé části skotských ostrovů a až se zase vrátím do země, kam to moje srdce už léta táhne. Samozřejmě mám v nesmírné oblibě celou Anglii, protože nádherné pláže, hrady a přírodní scenerie najdete i na jihu, ale Skotsko má prostě něco extra. Je to nádherná, zelená a drsná zem. Skoti jsou opravdu přátelští a milí, zejména v odlehlejších oblastech, ale rozhněvat otázkou referenda za nezávislost byste je nechtěli.
- Itinerář a letenky
Před konkrétním rozvržením dnů a cílů naší cesty jsem si postupně ukládala místa, kam bych se chtěla podívat. Kontrolovala jsem, jestli jsou přibližně na trase, kde se plánujeme pohybovat. Potom jsem začátkem letošního roku začala postupně dávat dohromady plán cesty. Že začneme příletem do Inverness a vyrazíme směrem na Isle of Skye a odtamtud trajektem na Hebridy, kam jsem se opravdu chtěla podívat. Do Skotska se dá letět přímými lety z Prahy do Edinburghu a Glasgow nebo s jedním přestupem do Inverness (přes Londýn či Amsterdam). My jsme zvolili British Airways, protože za stejnou cenu jako jiné aerolinky nabízeli v základní ceně odbavené zavazadlo, příruční kufr a ještě batoh. Zrovna na tuhle cestu jsme zavazadla potřebovali, protože jsem si vezli veškeré vybavení na kempování, tj. stan, spacáky, karimatky, polštáře i vařič.

- Kempy a spaní
Poté jsem hledala kempy, které budeme mít po cestě. Využila jsem recenze na google maps a postupně kempy rezervovala. Vždy tak na 1-3 noci. Cenově vyšly kempy průměrně na 700-1000 Kč za noc pro dva (se stanem a autem). Musím říct, že všechny kempy, kde jsme spali, poskytovaly opravdu praktické zázemí, zejména s ohledem na nevyzpytatelnost skotského počasí. Ve většině případů v kempech najdete sprchy, kuchyňku, pračky i sušárnu.

K tomu jsem pak nechala pět nocí tak, že budeme bivakovat na divoko a naštěstí nikdy nebyl problém najít místo vhodné k přespání . Pokud totiž ve Skotsku není na parkovištích či v přírodě výslovně uveden zákaz spaní přes noc, můžete přespat v autě nebo ve stanu prakticky kdekoliv (pokud se nejedná o soukromý či oplocený pozemek, což bývá zpravidla označeno). Zkrátka můžete přespat v autě u silnice nebo si postavit stan na louce, v lese či u jezera. Samozřejmě je potřeba dodržovat základní pravidlo, tj. nenechat po sobě žádné stopy, nerušit zvířata a odnést si veškeré odpadky. Některá parkoviště pak žádají poplatek v řádu několika málo liber, pokud se rozhodnete zůstat přes noc. To bývá většinou u významných přírodních lokalit, a tímto malým příspěvkem pomůžete obcím se o místbí přírodní krásy starat.

- Trajekty
Lístky na trajekt (na ostrov Harris a zpět) jsem kupovala také dopředu, což vyžadovalo poměrně přesný časový plán, kde budeme ten který den muset být. Trajekty zde mají check in s auty přibližně hodinu předem, s čímž bylo potřeba počítat. Trajekty jsem rezervovala přímo zde https://www.calmac.co.uk/en-gb. Všechny naše tři přejezdy proběhly hladce, posádka byla skvěle zorganizovaná, jídlo na lodi výborné a byl to celkově hezký zážitek a zpestření, o to víc pro mě jakožto vnitrozemce.


Jak se dovolená blížila, už jsem jen doladila podrobnosti a uložila jsem si všechna místa, která můžeme navštívit, do samostatného seznamu na Google Maps. K uloženým bodům zájmu jsem přidala praktické poznámky a lovila jsem další užitečné informace v recenzích, jako zda je např. potřeba kupovat některé vstupy předem či jak jinak ušetřit. Nakonec už probíhala jen příjemná fáze těšení se.


